Zimą, z uwagi na zagrożenie lawinowe, do Doliny Pięciu Stawów Polskich chodzimy nieco inaczej niż latem. Zielony szlak przez Siklawę jest absolutnie odradzany, a czarny ma nieco odmienny, bezpieczniejszy przebieg.

Zimowy szlak do Doliny Pięciu Stawów Polskich został zaznaczony na biało.

Wędrówkę rozpoczynamy zwykle na parkingu w Palenicy Białczańskiej, skąd czerwonym szlakiem (drogą) wędrujemy do Wodogrzmotów Mickiewicza. Tu znajduje się odbicie w prawo zielonego szlaku Doliną Roztoki do schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich, potocznie zwanego „Piątką”. Roztoką wędrujemy aż do rozwidlenia szlaku, już w piętrze kosodrzewiny, na wys. 1428m npm. W lewo odchodzi szlak czarny prowadzący do schroniska. I tu zaczyna się też zakres naszej grafiki. Skręcamy i wędrujemy tym szlakiem (czarnym) do góry, aż do momentu, kiedy nagle odbija w prawo i zaczyna trawersować Niżnią Kopę. Tego skrętu ani trawersu nie wykonujemy, tylko idziemy dalej prosto do góry, aby ominąć Niżnią Kopę z lewej strony. Późną jesienią wbijane są specjalne, niebieskie tyczki wyznaczające przebieg tego zimowego obejścia, należy się nimi kierować. Już za progiem doliny, obejście to łączy się z niebieskim szlakiem schodzącym ze Świstowej Czuby (zamkniętym zimą) i nim wzdłuż Przedniego Stawu dociera się do schroniska. Trawers omijamy, gdyż jest bardzo niebezpieczny lawinowo.